خداوند متعال هر بندهای را که دارای جلوه بهتر از حضرت حق جل و جلاله باشد، بیشتر دوست دارد. هرچه به خداوند متعال نزدیکتر، محبت بیشتر. فاصله کم کردن در اثر متصف شدن عبد به صفات الهی است.
1. رفع حجابها یی که عبد را از مشاهده خداوند متعال محروم کرده است تا به مشاهده و لقای حضرت حق جل و جلاله نایل آید (نائل شدن به قرب الهی)؛
2. علاقه و محبت عبد به خداوند متعال (محبت و دوستی اول از طرف خداوند متعال شروع میشود)؛
3. خداوند متعال مباشر و متولی امور بنده میشود (حدیث قرب نوافل)؛
4. ابتلا و افتنان (گرفتن همه چیز عبد از او)؛
5. اشتغال دائمی عبد به خداوند متعال و وحشت از پرداختن به غیر محبوب؛
6. عبد یک واعظ و زاجر درونی (از نفس خودش) پیدا میکند (دعوت به خوبی میکند و بدییها دور میکند).
1. رفع حجابها یی که عبد را از مشاهده خداوند متعال محروم کرده است تا به مشاهده و لقای حضرت حق جل و جلاله نایل آید (نائل شدن به قرب الهی)؛
2. علاقه و محبت عبد به خداوند متعال (محبت و دوستی اول از طرف خداوند متعال شروع میشود)؛
3. خداوند متعال مباشر و متولی امور بنده میشود (حدیث قرب نوافل)؛
4. ابتلا و افتنان (گرفتن همه چیز عبد از او)؛
5. اشتغال دائمی عبد به خداوند متعال و وحشت از پرداختن به غیر محبوب؛
6. عبد یک واعظ و زاجر درونی (از نفس خودش) پیدا میکند (دعوت به خوبی میکند و بدییها دور میکند).