برای تکمیل تدریس کتاب هدیه های آسمانی سال دوم راهنمایی می توان از داستانهایی آموزنده در رابطه با موضوع هریک از درسها انتخاب کرده وبرای دانش آموزان با بیانی شیوا تعریف کنیم .
داستانهای پیشنهادی عبارتند از :
برای تکمیل تدریس کتاب هدیه های آسمانی سال دوم راهنمایی می توان از داستانهایی آموزنده در رابطه با موضوع هریک از درسها انتخاب کرده وبرای دانش آموزان با بیانی شیوا تعریف کنیم .
داستانهای پیشنهادی عبارتند از :
هرچند برای کسی که به دو زبان چیره نیست کار دشواری است ولی راه های ساده ای هم وجود دارد که دانستن آنها جالب است.
از میان 32 حرف الفبای فارسی برخی حروف تنها ویژه واژه های عربی است .
حرف (ث) : هر واژه ای که دارای ث است بی گمان عربی است و ریشه ی فارسی ندارد . جز (کیومرث: مرد دانا یا گاو مرد) ، ( تـَهمورث : دارنده ی سگ نر قوی ) و واژگان لاتین مانند بلوتوث یا نام هایی مانند ادوارد ثورندایک و ... که بسی آشکار است نام های لاتین هستند نه عربی یا فارسی.
سوالات مربوط به درس اول فعل ماضی و مضارع
1-ضمیر " جمع مونث غائب" کدام است؟
الف: هیَ ب: هُم ج: هُنَّ د: اَنتُما
جاهای خالی زیر را پر کنید.
الف: ضمیر مفرد مونث مخاطب ...................... است.
ب: ضمیر منفصل مُتَکلِّم مع وحده ...................... است.
پ: فعل ماضی " جمع مونث غایب" از" شَکَرَ " ................ می باشد.
ت: فعل مضارع " جمع مونث مخاطب" از " یَجلِسُ " ............... می باشد.
2- با توجه به توضیحات داخل پرانتز ، جاهای خالی را پر کنید.
الف: نَحنُ .............. دُروسَنا. ( فعل مضارع از" یَکتُبُ")
ب: .............. نَظَرتَ اِلَی السَّماءِ .(ضمیر)
3-در مقابل جمله ی صحیح (ص) و در مقابل جمله ی غلط (غ) بنویسید.
الف: علامت مضارع برای "متکلّم مع الغیر"" ن " می باشد .
ب: ضمیر مناسب برای فعل " سَمِعتُ " " اَنا" است.
پ: " تَرجِعینَ " فعل مضارع " مفرد مذکر مخاطب " است.
ت: " اَخَذَتا" فعل ماضی مثنی مذکر غایب می باشد.
ث: ضمیر مناسب برای فعل " خَرَجُوا " " اَنتُنَّ " می باشد.
ج: همه ی صیغه های مضارع مخاطب با حرف مضارع " تَ " شروع می شوند.
چ: " تَعمَلینَ " فعل مضارع " مفرد مونث مخاطب " است.
ح: " هُما " ضمیر منفصل برای مثنای غائب است.
4- با توجه به کلمات داخل کمانک جاهای خالی زیر را پر کنید.
الف: اَلوَلَدانِ ...................... نَحوَالبُستانِ . " ذَهَبَتا ، ذَهَبُوا ، ذَهَبا "
ب: ............. نَسجُدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ. " نَحنُ ، اَنا ، هُنَّ "
ج: .............. اَلشُّهَداءُ اِلَی النُّورِ. " یَذهَبُونَ ، یَذهَبُ ، یَذهَبنَ "
چگونه میتوان خداوند متعال را دوست داشت. راه دوستداشتن خداوند متعال چیست؟ این پرسشی اساسی است که هر سالکی و هر مؤمنی به آن نظر دارد و به دنبال یافتن پاسخی برای آن است. برای یافتن پاسخ مناسب باید به سراغ انسانهای کامل و عارفهای حقیقی که همانا حضرات چهارده معصوم (ع) هستند برویم. حضرت امام حسن (ع) درباره این مطلب میفرماید:
امام حسن (سلام الله علیه):
مَن عَرَفَ اللَّهَ أحَبَّهُ.
هر کس خدا را بشناسد، دوستش بدارد.
دوستی در قرآن وحدیث: ص414 – ح 963
پس باید به سراغ معرفت الهی رفت و یکی از راههای اصلی معرفت الهی، معرفت نفس است.
سوالات مربوط به درس سوم فعل ماضی و مضارع منفی و مضارع مستقبل
1- ماضی منفی را در گزینه های زیرمشخص کنید.
الف: ما دَفَعَ ب: لا دَفَعَ ج: سَوفَ دَفَعَ د: دَفَعَ
2- کدام از گزینه های زیر مضارع منفی می باشد؟
الف: لایَذکُرانِ ب: مانَصَرُوا ج: ما اَجلِسُ د: لاتَشرَبا
نجاسات
برخی از نجاسات عبارتند از :
ادرار- مدفوع - مردار- خون - سگ و خوک و کافر- شراب
ادرار و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد(یعنی اگر رگ آن را ببرند،خون با فشار بیرون می آید) نجس است
مردار، خون
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به پرسشی راه کار فهم و درک معانی قرآن را بیان داشتند.
به گزارش «مرکز خبر حوزه» متن سئوال وپاسخ معظم له به شرح ذیل است
سوال : بهترین راه قرائت و فهم قرآن کریم چیست؟
جواب: بهترین راه براى قرائت همراه با ادراک و فهم قرآن این است که انسان همراه با قرائت سور قرآنى، معانى آن را در ذهن و نظر قرار دهد، و با هر آیه در درون و نهاد خود گفتگو نماید، در آیه عذاب از خداوند طلب مغفرت و در آیه رحمت از خداى سبحان طلب گذشت کند و بشیر بودن و نذیر بودن خداوند در آیات را مشاهده نماید و از هر مطلبى که قرآن افاده مىنماید نکته علمى مربوط به آن را برداشت نماید.
در هنگام تلاوت قرآن با زبان، کلمات از راه گوش به سمع انسان مىرسد که معناى آن نیز باید به دل و جان نفوذ کند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمىنماید، قرآن کریم در این مورد مىفرماید: « أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»(سوره محمد آیه 24) آیا در قرآن تدبر نمىکنند یا بر دلها قفلهایى نهاده شده است؟ و در آیهٔ دیگر مىفرماید: « کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ»(مطففین آیه 14) یعنى؛ بر قلبهاى آنها با آنچه کسب کردهاند زنگار نشسته است.
گناه، غفلت و علائق به دنیا، دل را قفل مىکند و مىبندد و معارف قرآنى در این قلبها نفوذ نمىکند و انسان باید از راه باز کردن دل و زدودن «رین» و «چرک» از آن، زمینه نفوذ معنا را به جان خود فراهم آورد.
چون این زمینه فراهم شود تلاوت آیات قرآن موجب لذّت مىشود. فرد با ورود به هر آیهاى اگر مشتمل بر خیرات، معرفت، علم و مانند آن باشد، مضمون آن را مسألت مىکند و اگر ناظر به عذاب و مانند آن باشد نجات از آن را از خداوند طلب مىنماید.
ر کنار روشهای دیگر برای تدریس از روشهای زیر نیزمی توان استفاده نمود که هم یادگیری را آسان می کند و هم برای دانش آموزان جذابیت بیشتری است. در واقع می توان گفت این روشها ،روش تمثیلی است چون همیشه آوردن مثال باعث روشن شدن یک مطلب می شود. و این هم یک نوع روش تدریس است.همکاران عزیز می توانند با کمی خلاقیت بهترین مثالها را با توجه به علائق و شرایط و محیط پیرامون دانش آموزان برای آنها بیاورند تا هم یادگیری برای انها شیرینتر شود و هم اینکه مطالب در ذهن آنها ثبات بیشتر داشته باشد.
الف-روشهای انواعی: